All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Voorlopige topo Pont a lesse

Geza TOTH 11 10787 20-5-2009 08:29  

Last reply

Geza TOTH
I used to climb
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

14-5-2009
15:12

www
 

Voorlopige topo Pont a lesse

Hey,

Op de website van het KBF staat een link in verband met Pont-a-lesse
via onderstaande link kun je een voorlopige topo van het massief van Pont-a-lesse terugvinden.
http://klimenbergsportfederatie.be/internet/pdf/pal.pdf

Groetjes en veel klimplezier

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

14-5-2009
15:44

www
 

Vraagje ivm Pont a Lesse

Heeft ieder KBF-lid er nu al toegang op?

 

 

Geza TOTH
I used to climb
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

14-5-2009
16:03

www
 

de toegangsprocedure is als volgt.
Je mag enkel en alleen je wagen parkeren op de parking langs de straatkant. Te zien op de topo.
Je bied je met je KBF-lidkaart aan bij de balie van het Hotel Mercure en schrijf je in op de daar aanwezige lijst.
Dan ga je weer naar buiten en volgt de voorgeschreven weg. (ingang via het hotel is niet toegelaten). (zie topo)
Na het klimmen zijn wij op het terras van het hotel al enkele keren iets gaan drinken, en we waren steeds welkom (ze hebben er ook zeer lekker eten)

Klim ze

 

 

Michiel
noob
17 posts

14-5-2009
20:28

 

topo

Hoikes,

Heb de topo een beke beken. Moet zeggen, merci voor de moeite, maar vind het persoonlijk niet zo geslaagd.
Ben zelf al veel in PAL geen klimmen, zelf al routes geplaatst en dergelijke. En ik geraak zelf amper aan de topo uit, laat staan mensen die er voor de eerste maal komen.

Weet dat topo's niet eenvoudig zijn, laat staan er één te maken. Er zijn nog mensen aan bezig, en er zijn al enkele tekeningen van de rotsen ( geen schematisch bovenaanzicht zoals in jullie topo ).

Misschien moeten we met de personen die PAL kennen en zelf intenties hebben om een topo te maken es samen zitten ipv naast elkaar te werken.
Een topo mag er komen, voor mij hoeft het niet ( het is er nu minder druk, en als iedereen een topo heeft zal er een grotere toeloop zijn ).
Indine er aan gewerkt moet worden, ik wil wel helpen!

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

14-5-2009
21:05

www
 

Ik ken het massief nog van vroeger, van de voor-VBSF periode, ik ging er graag want ik zat daar rustig. Ik ken de afzonderlijke blokken maar heb problemen met het terugvinden van bepaalde routes. We zien wel, in ieder geval allemaal bedankt voor wat daar al gedaan is.

 

 

Geza TOTH
I used to climb
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

15-5-2009
11:22

www
 

De oude topo mag je wegdoen, er is veel te veel verandert.
Diene nieuwe VOORLOPIGE topo, is een samenvatting van de verschillende deeltopo's die de verschillende clubs als schetsjes hadden gemaakt en aan het KBF bezorgd hadden, na het kuisen en(her)equiperen van de deelmassieven.
Omdat we daar resent voor de eerste keer een klimschool hadden, en er geen topo bestond hebben we die tot één documentje samengevat.
Ik moet zeggen dat onze voorklimmers geen moeite hadden om de verschillende deelmassieven en de routes te vinden. Volg het eerste plannetje en tel de routes en je zal ze vinden.
Namen hebben we er niet bijgezet, omdat het niet onze bedoeling was om een volledige topo uit te brengen, maar een eerste hulpmiddel.(de meeste routes hebben reeds een naam, gegeven door de equipeerders)
Het massief is ook nog niet volledig afgewerkt dus een mooie topo vind ik persoonlijk nog niet opportuun.
Als je wil helpen om een topo te maken, dan neem je best contact met Koen van het KBF. Ik denk dat alle hulp zeker meer dan welkom zal zijn.
Een goede topo in elkaar steken is niet gemakkelijk.

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

15-5-2009
13:40

 

Zit er niks moeilijkers op massief 4 en 5? Daar moet toch wel iets lastigs in die overhangen mogelijk zijn.

Ik mis ook Rêve de... 7a op Castel 1.

 

 

Geza TOTH
I used to climb
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

15-5-2009
14:45

www
 

Op castel 4 heeft WBV in de grot onderaan aan de rechterkant, een pak artifroutes uitgezet, zij zijn allemaal voorzien van vrouwennamen, maar die routes staan hier niet op de topo. Misschien kun je die eens proberen gewoon te klimmen en niet artif.

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

16-5-2009
13:07

 

Daar heb ik al eens naar gekeken en me toe met verbazing afgevraagd wat de bedoeling er van was. Bleek later dat het om een raar soort artif-trainingsroutes handelde. Correct me if I'm wrong: de haken dienen hier als zekerpunten terwijl er voor de voortbeweging van artif techniek gebruik gemaakt wordt? Klopt dit? Puur sec bekeken is het eigenlijk helemaal zo gek niet, we richten immers de 'normale' routes ook in met halen/brochen opdat we vrij kunnen klimmen, dus wat is er op tegen om dit ook niet te doen met artif routes. Al blijft het een raar soort Euro-artif. Volgens mij zou een Amerikaan(se artif-klimmer) een rolberoerte krijgen als ie 't bestaan van iets dergelijks vernam.

Ik vraag me wel af of dit de juiste weg is. Rotsmassieven inrichten met haken is nog tot daar aan toe, maar dit soort routes begint fragwurdig te worden. Er verschijnen ook steeds meer klettersteig's en deathride's (WTF?) op rotsen. IMHO: hou 't simpel en verbouw niet meer dan strikt noodzakelijk aan de rotsen.

 

 

Michiel
noob
17 posts

17-5-2009
21:25

 

Artif- gedeelte

Hoikes,

De volledig rechtse routes van het 'artif'stukje,s kan je perfect gewoon klimmen, niveau van ongeveer 6b denk ik.

Als je het wegje neemt naar het artif-stukje, kan je ervoor links afslaan, zodat je onderaan het oude uitzichtpuntje komt. Daar hebben we met het OBV al redelijk wat routes geplaatst. Helemaal rechts ( onder het uitzichtpunt )4da graads of 5a's. Niveau stijgt naarmate je meer naar links gaat. Aan de grote platte steen die op het wegje ligt, heb je een 5C en meer naar links nog enkele 6de graads routes.

Verder aan massief 4 kan je het wegje nemen naar het begin van de via ferrata gaan, maar ervoor links af slaan. Dat wegje een beetje volgen en in de de 2de bocht kom je aan de rots uit waar de via ferrata ook loopt. Op de kop van de rots hebben we ook nog een 5b of zo geplaatst en een 6a.

Hopelijk ben je er iets mee.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

20-5-2009
08:29

www
 

Ik heb er me zeer goed mee beholpen.