All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Informatie boomklimmen

Dropscone 27 10398 27-6-2011 21:25  

Last reply

Dropscone
noob
4 posts

25-11-2008
19:29

 

Informatie boomklimmen

Hallo allemaal,
ik zou graag zelfstandig boomzager worden in bijberoep, maar m'n kennis van klimmen is vrij beperkt (enkele malen indoor op klimmuur en een klauterparcours). Daarom vroeg ik me af of iemand van jullie tijd en zin heeft om wat uitleg te geven over welke materialen te gebruiken en hoe. Ik weet dat er cursussen bestaan voor boomverzorging maar die zijn me allemaal een beetje te duur (en soms ook te uitgebreid). Dus misschien dat iemand me in enkele "lessen" het nodige kan bijbrengen. Ik woon op een 15-tal km van Leuven.

Groeten,
Wouter

 

 

gr
daily client
153 posts
Keep walking

25-11-2008
21:59

www
 

http://www.passemontagne.be/b_grimpe_arbre.htm
De gast achter passemontagne spreekt ook een aardig woordje nederlands.

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

25-11-2008
23:38

 

De link lijkt me zeer relevant voor het klimmen zelf, maar het lijkt me logisch dat er nog heel wat meer bij te kijken komt als je wilt zagen. Best ook eens een klapke doen die in de branche zit en alle facetten van het beroep kent lijkt me logisch. Het kan ook wel zijn dat je sommige cursussen moet volgen om bepaalde brevetten te halen. EHBO lijkt me al een vrij voor de hand liggende in een beroep met bepaalde (berekende) risicos. Maar het lijkt me zeker een schoon metier.

 

 

- Koen -
addict
341 posts

26-11-2008
09:40

 

A free lunch?

There is no such thing as a free lunch!
Je stelt een vraag die vaak gesteld wordt, maar je gaat moeilijk iemand vinden die je zomaar zal meenemen om je gratis de knepen van het vak te leren. Bovendien, een beetje klimtechniek, maakt nog geen boomverzorger van jou!
Volg een aantal cursussen bij inverde, zodat je veilig kan werken met een kettingzaag en volg de cursus boomverzorger, anders wordt je weer één van die boomcowboys die bomen verkl*ten zonder kennis ipv bomen te verzorgen.

 

 

Dropscone
noob
4 posts

26-11-2008
20:36

 


There is no such thing as a free lunch!
Je stelt een vraag die vaak gesteld wordt, maar je gaat moeilijk iemand vinden die je zomaar zal meenemen om je gratis de knepen van het vak te leren. Bovendien, een beetje klimtechniek, maakt nog geen boomverzorger van jou!
Volg een aantal cursussen bij inverde, zodat je veilig kan werken met een kettingzaag en volg de cursus boomverzorger, anders wordt je weer één van die boomcowboys die bomen verkl*ten zonder kennis ipv bomen te verzorgen.



Het is zeker en vast niet de bedoeling gratis informatie los te peuteren, Inverde biedt zover ik kan zien geen cursussen over het beklimmen van bomen, m'n leverancier van tuinmateriaal had vroeger een klant die cursussen gaf, maar de mensen waren ni echt content over hem, hij scheen nogal jaloers te zijn (dat z'n klanten werden afgepakt)Daarom zoek ik iemand die niet te dicht in m'n buurt woont. Ook is m'n kennis van bomen vellen voldoende aangezien ik me niet direct richt op het snoeien van bomen maar vellen van bomen (volledig weg dus), het snoeien kan eventueel later via cursussen van Inverde.

 

 

Raes Keevy
daily client
74 posts

26-11-2008
19:15

 

Het is niet dat je een curcus volgt bij Inverde dat je dan een betere boomverzorger zult zijn dan dat je dat niet doet Sommige denken dat als ze zo'n cursus volgen ze een daardoor een bekwaam boomverzorger zijn
Cowboy's heb je overal met of zonder cursussen te hebbn gevolg. En het is veel dat de klant bepaald wat er moet gebeuren, je kan wel raad geven maar....

 

 

- Koen -
addict
341 posts

26-11-2008
23:40

 

http://www.inverde.be/cursus.php?id=564

Lijkt me duidelijk, niet?

Een cursusje maakt je geen ervaren boomverzorger, maar je leert niet met een kettingzaag werken of bomen demonteren via trial and error.

En ja cowboys heb je overal, maar met bovenstaande cursus is de kans al wat minder.

 

 

Dropscone
noob
4 posts

27-11-2008
07:20

 


Lijkt me duidelijk, niet?

Een cursusje maakt je geen ervaren boomverzorger, maar je leert niet met een kettingzaag werken of bomen demonteren via trial and error.

En ja cowboys heb je overal, maar met bovenstaande cursus is de kans al wat minder.


Spijtig genoeg woon ik niet in de omgeving van Gent, en heb ik ook geen 1500eur in een schuif liggen.
En na meer dan 1000m3 brandhout te zagen voor mezelf en familie, kan je stellen dat ik veilig met een kettingzaag kan werken (heb nog steeds 10 tenen en vingers). Ik zou het dus apprecieren als jullie ophouden met die cowboy-opmerkingen.
Ik ben gewoon op zoek naar iemand die me kan uitleggen wat ik juist nodig heb om veilig in en uit een boom te gaan; ik ken alleen de gordel, het touw, de musketon, afdaalacht. ik weet niet hoe om te gaan met stijgklem, lijnklem, voetklem en dergelijke. het is ook zo dat je in een boom alleen bent, en niet zoals bij muurklimmen iemand op de grond jou touw viert of korthoud.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

27-11-2008
08:56

www
 


enkele malen indoor op klimmuur en een klauterparcours

Aangezien je wat interesse hebt voor klimmen, kan je mogelijks een combinatie maken van leren klimmen door lid te worden van een club en je in te schrijven voor een klimcursus, daar leer je enkele fundamentele beginselen die je kunnen helpen. Maar boomklimmen kan je niet echt vergelijken met rotsklimmen, om de twee jaar kruip ik in een boom om wat die bij te zetten, ik gebruik mijn klimmateriaal en rotsklimervaring, toch wordt ik daar met totaal andere risicofactoren geconfronteerd. Er bestaan boomklimclubs, mogelijks kan je daar zoeken.

 

 

- Koen -
addict
341 posts

27-11-2008
09:43

 

Wouter,

In een boom klimmen is een makkie, het is het werken met een zaag, het correct inschatten van de last en van de gevaren, het afvangen van takken en stamstukken, het maken van de snedes enz. wat tijd kost om te leren.
Dat cowboy zijn, slaat niet op het verzagen van brandhout, maar op would-be boomverzorgers die gigantische schade aanrichten aan een boom en dan nog durven zeggen dat ze mooi werk geleverd hebben.

 

 

Dropscone
noob
4 posts

27-11-2008
17:32

 

voor dat 'cowboy-gedoe' is niet direct een gevaar aangezien ik me louter wil richten op het vellen van bomen en niet het snoeien. dit kan ik eventueel later nog aanleren via cursussen.

Maar over het afvangen en zagen zelf, dit is toch iets dat je zelf moet kunnen leren, al die cursussen bestonden vroeger niet eens. Uiteraard is het belangrijk dat je alles met de nodige voorzichtigheid aanpakt.
Ik zal zeker naar een klimclub zoeken.

 

 

Raes Keevy
daily client
74 posts

27-11-2008
22:43

 

En het is wel een enorm verschil tussen een boomzaag gebruiken in een boom dan op de grond.

 

 

- Koen -
addict
341 posts

28-11-2008
10:48

 

Ik ga nog een laatste keer iets toevoegen aan dit topic.

In een klimclub leer je klimmen, hetzij op rots, sneeuw, enz. Klimmen in bomen heeft daar amper iets mee te maken, behalve dat er ook een gordel, touw, musketons enz. gebruikt worden en je ook de hoogte ingaat. De vergelijking tussen de twee is even mank dan speleo en rotsklimmen te vergelijken. Het enige dat je in een klimclub gaat leren wat bruikbaar is bij het klimmen en werken in bomen, is je hoogtegevoel, enkele touwhandelingen en gebruik van knopen en gebruik van bepaalde klemmen of zekeringsapparaten.

Als je al een sport zou moeten kiezen waar je nuttige touwhandelingen zou kunnen leren, dan is het speleo. Daar zal je o.a. leren klimmen en afdalen op een touw en leren bepaalde touwopstellingen te maken, die in de boom nuttig kunnen zijn.

Ik beweer niet dat je geen technieken uit de klimsport, speleo of canyoning kan gebruiken, verre van. Ik gebruik veel verschillende technieken die van één van deze drie sporten afkomstig zijn, maar anderzijds voornamelijk technieken die enkel en alleen in de boomverzorging gebruikt worden.

Wil je kost wat kost op je eentje leren werken met een kettingzaag in de bomen, leren lasten afvangen, dan doe je dat maar. Trial and error is echter veel gevaarlijker om te leren in een boom werken dat te leren schilderen of zo.
Eindig niet zoals deze mensen:

http://darwinawards.com/darwin/darwin2002-15.html
http://darwinawards.com/darwin/darwin2004-09.html
http://darwinawards.com/darwin/darwin1994-21.html

dit is ook goddelijk: http://www.youtube.com/watch?v=rxwYTsmNCoQ

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

28-11-2008
11:36

 

Ge zou peinzen da mensen nie zo stom zijn, maar dat laatste filmpke beweert het tegendeel. En dat is niet 1 persoon, maar meerdere die erop staan zien En dan zouden wij een intelligent ras moeten zijn

 

 

Raes Keevy
daily client
74 posts

28-11-2008
21:07

 

Die laatste is echt een klassieker En Koen waar werk jij als boomverzorger?

 

 

- Koen -
addict
341 posts

28-11-2008
21:32

 

ik ging eigenlijk niet meer antwoorden hé

Als zelfstandige in bijberoep in de ruime omgeving van Leuven.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

29-11-2008
10:14

 

die met dat hoedje op joetuuuub ... loopt die niet rond in Dave ?
Blijft dat die mannen in de bomen beroepshalve ook ander materiaal gebruiken !!! touwen en zelfs hun broek zijn kettingzaag-proved !!! klemmen, takels, schoenen zijn anders ... dus dat heeft niks te maken met alpinisme

 

 

JanVG
noob
2 posts

1-12-2008
13:38

 

Hier heb je een cursus voor 300 EUR

http://www.pclt.be/Boomklimtechnieken.htm

 

 

Jap@a
daily client
125 posts

3-12-2008
10:58

www
 

Ongelooflijk dat filmpje, je ziet zo wat er gaat gebeuren, maar toch ziet niemand het daar in.

 

 

Raes Keevy
daily client
74 posts

3-12-2008
21:08

 

Sorry hoor die kleding is echt wel niet kettingzaagveilig, heb al divese filmpjes gezien waa ze zonder pobleem door schoenen en broeken zagen met een kettingzaag. De kleding geeft u gewoon wat mee reactietijd. En zeker geen touwen